Minister Maria van der Hoeven voelt niets voor een Bouwnota of Bouwbrief. De bouw moet meedraaien in de maatregelen in de Industriebrief die zij gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Tijdens het oprichtingscongres van de Aannemersfederatie Nederland Bouw & Infra bepleitte voorzitter Henk Klein Poelhuis juist een nieuwe Bouwnota. Van der Hoeven voelt daar echter niets voor. “In de Industriebrief is het kader aangegeven voor ondernemend Nederland. Dat moet vertaald worden naar de bouw”, zei zij.

In de Industriebrief trekt de minister 200 miljoen euro extra uit voor subsidies en kredietfaciliteiten. Deze zijn vooral gericht op innovaties en ondernemerschap. Daarmee zal de bouw het ook moeten doen, vindt zij. Van der Hoeven was wel ingenomen met het aanbod van de federatie om 500 werkzoekenden in achterstandswijken aan een opleiding en baan te helpen. “Een geweldig idee”, liet zij weten.

Zij herhaalde nog eens dat de nieuwe aanbestedingsregels die medio volgend jaar van kracht moeten worden, kansen bieden aan het mkb om daadwerkelijk mee te dingen naar overheidsopdrachten. Zo worden er maximaal drie referentieprojecten gevraagd die ook nog niet eens als twee druppels water op het aan te besteden project behoeven te lijken. “Als bijvoorbeeld een school wordt gevraagd, dan behoeven de referentieprojecten niet per se een school te zijn, maar wel een project met een soortgelijke omvang”, zei de minister.

Eisen

Daarnaast behoeft de waarde van de referentie niet meer te zijn dan 60 procent van de waarde van de opdracht. “Aanbestedende diensten zijn daar niet altijd blij mee, maar ik houd daaraan vast.”

Tegelijkertijd zal zij er ook op toezien dat aanbestedende diensten geen zwaardere eisen stellen aan combinaties dan aan een enkele inschrijver. “Dan kunnen mkb-bedrijven makkelijker in combinatie inschrijven.” En ook onnodig clusteren wil zij verbieden, eveneens om het mkb in de bouw beter aan de bak te laten komen. (Bron: Cobouw)