De Europese aanbestedingsregels zijn onnodig complex in Nederland, aldus Thijs Berman. Hij is PvdA-lijsttrekker voor de komende Europese verkiezingen.

Volgens Berman zijn de regels complex en niet voldoende geordend door het ministerie van Economische zaken. Daardoor weet niemand meer precies wat te doen en moeten lokale bestuurders vaak dure advocaten en adviseurs in de arm nemen om er nog enigszins uit te komen. Dat is zonde van het belastinggeld.

Berman roept minister Van der Hoeven op om zo snel mogelijk met een beter voorstel komen voor de vorige zomer verworpen aanbestedingswet, om zo de aanbestedingsregels écht te vereenvoudigen en te ordenen. Daarbij moeten sociale- en milieumaatregelen een prominente plaats krijgen. Volgens Berman is het belangrijkste al bestaande element van de Europese aanbestedingsregels de ruimte om niet de goedkoopste, maar de beste aanbieder te selecteren. "Als sociaal-democraten hebben we met succes hard gevochten voor dit principe, want het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van dienstverlening. Sociale en milieucriteria kunnen dan net zo belangrijk zijn als enkel de prijs," aldus Berman. De PvdA-lijsttrekker is voor het gebruik van deze criteria, omdat zo bijvoorbeeld bepaald kan worden dat cao's worden gerespecteerd, personeel moet worden overgenomen, werklozen worden ingezet of verantwoord hout moet worden gebruikt.

Berman is ook voorstander van het ophogen van het drempelbedrag vanaf wanneer overheidsopdrachten Europees moeten worden aanbesteed. "Voor sommige kleinere opdrachten hoeven we wat mij betreft niet de hele Europese aanbestedingsprocedure op te starten. De kosten moeten wel in verhouding blijven staan tot de baten." Daarnaast pleit de PvdA ervoor om een voorkeursbeleid voor het midden- en kleinbedrijf vast te leggen in de Europese aanbestedingsregels. "Laten we een percentage vastleggen van de hoeveelheid overheidsopdrachten die we sowieso aan het mkb gunnen als overheid. Op die manier voorkomen we dat het mkb buitenspel wordt gezet. De aanbestedingseisen zijn soms te zwaar, de administratieve lasten te groot of het aanbestedingsproces te arbeidsintensief. Ook drukken grote ondernemingen soms kleinere ondernemingen uit de markt door tijdelijk onder de kostprijs te opereren. Een vastgelegd Europees voorkeursbeleid zal het mkb beschermen en dus helpen." (Bron: Cobouw)