Login

Moderne bouworganisatievormen als bouwteam en design & construct genereren voor bouwbedrijven steeds meer omzet. Dit blijkt uit onderzoek van het het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB). 

Vooral bij grote bouwers vormt de omzet uit innovatieve organisatievormen bijna 60 procent van de totale omzet, blijkt uit het onderzoek 'Procesintegratie en innovatief ondernemerschap in het bouwproces, meting 2008'. Het is het vierde onderzoek dat het EIB hiernaar uitvoert in opdracht van PSIBouw en het laatste voor de Regieraad Bouw.

Procesintegratie biedt grote voordelen. Als alle beslissingen van tevoren op elkaar kunnen worden afgestemd, dan voorkomt dit extra kosten die ontstaan als men achteraf dingen zou moeten wijzigen. Alle wensen en beslissingen kunnen nu vanaf het begin op elkaar worden afgestemd. Niet alleen de uitvoering van de bouw moet hierbij bekeken worden, maar ook de gebruiksperiode. Gebruikerswensen en levensduurkosten zijn tegenwoordig een belangrijk onderdeel van een integrale benadering van het bouwproces. In de bouw- en installatiesector komt het steeds vaker voor dat door één bedrijf verschillende procesfuncties worden uitgevoerd. Meestal geldt: hoe groter het bedrijf, hoe meer procesfuncties er worden uitgevoerd.

Productinnovaties komen weinig voor in de bouw. Vooral de grote bedrijven doen wel wat aan innovaties, maar de kleine bedrijven houden zich vaak bij het bekende. De innovaties die gedaan worden richten zich vooral op de manier waarop bedrijven communiceren met hun opdrachtgevers en op de organisatie van het bedrijf en de projecten. Opvallend is dat bouwbedrijven steeds minder met eigen initiatieven komen. Volgens de onderzoekers van het EIB komt dit vooral doordat opdrachtgevers nauwelijks belangstelling hebben voor deze initiatieven.

Het EIB constateert dat de tevredenheid van opdrachtgevers vooral samenhangt met de mate waarin bedrijven klantgericht zijn. Vreemd genoeg doen maar weinig aannemers aan klanttevredenheidsonderzoeken. Alleen in het grootbedrijf is dit gebruikelijk. Veel bedrijven meten de klanttevredenheid af aan het aantal herhaalopdrachten dat ze krijgen. Ook worden klanten persoonlijk benaderd, maar dit gebeurt niet op systematosche wijze. Systematisch onderzoek wordt wel steeds vaker toegepast door ontwerp- en adviesbureaus en toeleveranciers. (Bron: Cobouw)

MKB INFRA behartigt de belangen van kleine en middelgrote aannemingsbedrijven werkzaam in de grond- en waterbouw, wegenbouw, civiele techniek, cultuurtechniek, bronbemaling, kunstwerken en geleidings- en markeerwerken. Korte lijnen binnen de vereniging zorgen voor uw rechtstreekse invloed.  

De Smalle Zijde 20a
3903 LP Veenendaal

Postbus 1085
3900 BB Veenendaal

0318 - 54 49 05