Login

MKB INFRA heeft in het kader van de aanbestedingswetgeving kennisgenomen van het uitkomen van de Nota van Wijziging, maar deze nog niet tot in detail kunnen bestuderen. Deze reactie is dan ook gebaseerd op de eerste indrukken. En deze zijn positief. Voor een organisatie van mkb infrabedrijven is het uiteraard goed te constateren, dat er met de nota nadrukkelijker aandacht is voor het mkb.

Proportionaliteit
Voor wat betreft proportionaliteit is goed te constateren, dat de nota van wijziging hier nu ook de contractvoorwaarden en het clusteren bij betrekt. Deze zaken zijn voor het mkb van groot belang. De wijze van invulling wordt hierbij echter wel bepalend. Nu de nota geen nadere invulling aan deze aspecten van proportionaliteit geeft, zal de daarvoor op te stellen proportionaliteitsgids een belangrijke rol gaan spelen. Een verplichte toepassing hiervan is daarbij noodzakelijk. Volgens MKB INFRA moeten wet en flankerend beleid een geheel vormen.

 

Competenties
Eén voor MKB INFRA-achterban belangrijk punt van proportionele invulling wordt in de nota alvast gehonoreerd: bij referenties zal niet naar meer van hetzelfde, maar naar vergelijkbare competenties worden gevraagd. MKB INFRA is overigens positief over het feit, dat de naleving van o.a. het proportionaliteitsbeginsel in z’n totaliteit al na 2 jaar zal worden geëvalueerd. De nota gaat voorts in op een motiveringsplicht voor de keuze van de procedure. Opgemerkt wordt overigens, dat elke keuze die een aanbesteder tijdens het aanbestedingsproces maakt, vanzelfsprekend deugdelijk gemotiveerd moet worden. In het streven naar uniformiteit is de aanwijzing van het ARW als richtsnoer voor de sector werken  zondermeer positief te noemen, al is daarbij wel een aantal kanttekeningen te plaatsen.

 

Aanbestedingsreglement Werken
Enerzijds geeft MKB INFRA de voorkeur aan onverkorte toepassing van het Aanbestedingsreglement Werken. Nu het ARW is te beschouwen als een spoorboekje voor de verschillende procedures en eenduidigheid in de praktijk moet worden bevorderd, behoeft  toepassing van het “comply or explain beginsel” nadrukkelijk een zeer restrictieve toepassing. Het ARW dient overigens te worden geactualiseerd. Het bedrijfsleven dient hier nadrukkelijk bij betrokken te worden.

Anderzijds is met de toepassing van het ARW nog slechts een deel van de problematiek rond het gebrek aan uniformiteit opgelost. Het gaat onder de drempel immers om gebrek aan eenduidigheid in daadwerkelijke invulling van die procedureregels. Het is daarom van belang dat het voorgenomen flankerend beleid onlosmakelijk in de wet ingekaderd wordt. Volgens MKB INFRA vormen wet en flankerend beleid een geheel.

Klachtenafhandeling
Voor wat betreft de klachtenafhandeling is MKB INFRA positief over het feit, dat de nota aan dit onderwerp nadere aandacht schenkt. Ook hier is wijze van uitwerking echter wel van belang. Een schrijfgroep, waarin ook het bedrijfsleven is vertegenwoordigd, moet hiermee nog aan de slag. Ter voorkoming van problemen is inzet van branchegerelateerde onafhankelijke aanbestedingsloketten zoals het ACA GWW als basis essentieel. Daarnaast is echter behoefte aan een gezagshebbend escalatieniveau. Een onafhankelijke aanbestedingsautoriteit  zou hierin een rol kunnen spelen. Een rol die niet vrijblijvend mag zijn.

Daan Stuit,
voorzitter MKB INFRA

28 maart 2011

MKB INFRA behartigt de belangen van kleine en middelgrote aannemingsbedrijven werkzaam in de grond- en waterbouw, wegenbouw, civiele techniek, cultuurtechniek, bronbemaling, kunstwerken en geleidings- en markeerwerken. Korte lijnen binnen de vereniging zorgen voor uw rechtstreekse invloed.  

De Smalle Zijde 20a
3903 LP Veenendaal

Postbus 1085
3900 BB Veenendaal

0318 - 54 49 05