MKB INFRA is verheugd dat de Eerste Kamer heeft ingestemd met de Aanbestedingswet.
De nieuwe aanbestedingsregels moeten gaan zorgen voor een gelijk speelveld, zodat ondernemers van klein tot groot gelijke kansen krijgen op opdrachten.
Het meedingen naar opdrachten in een aanbestedingsprocedure wordt eenvoudiger en transparanter. Bovendien mogen opdrachten niet meer dusdanig worden geclusterd dat kleinere bedrijven geen kans maken en er mogen geen onredelijke contractvoorwaarden aan ondernemers worden gesteld.

Ingangsdatum hopelijk 1 januari 2013
Het akkoord van de Eerste Kamer is een belangrijke stap om het wetsvoorstel per 1 januari 2013 in werking te laten treden. MKB INFRA hoopt in dit verband dat het advies van de Raad van State over het Aanbestedingsbesluit tijdig gereed is.

Kanttekening bij 5%-regeling social return
Een kanttekening plaatst MKB INFRA nog bij de motie over een vijfprocentregeling voor social return. Het klinkt heel sympathiek om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen aan werk. Sterker nog, veel mkb-bedrijven doen dit; echter dit moet wel mogelijk zijn. Het kan volgens MKB INFRA niet zo zijn dat gemeente na gemeente een ondernemer verplicht telkens nieuwe mensen uit een uitkeringspositie op een volgend aanbesteed werk te zetten en na ieder project de mensen opnieuw in de kaartenbak verdwijnen. Hierdoor los je het probleem niet structureel op en is het zo goed als onmogelijk mensen op te leiden en inzetbaar te houden.

Uitkeringsgerechtigden structureel inzetten
Social return moet worden ingebed in het beleid rond maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen bedrijven, hetgeen gemakkelijk is te controleren door een accountant. Daarbij moet dan tevens de mogelijkheid worden geboden door overheidsopdrachtgevers om werklozen ook elders in te zetten, bijvoorbeeld op een ander werk.

Zie ook de reactie van MKB INFRA in Cobouw (pag. 2/3) van 29 oktober 2012