MKB INFRA rekent er op dat de Tweede Kamer er bij de behandeling van het Belastingplan 2013 alles aan doet de nadelige effecten van de voorgenomen afschaffing van het accijnsvoordeel op rode diesel per 1 januari 2013 te voorkomen. Afschaffing van het accijnsvoordeel leidt tot een directe kostenstijging voor ondernemers, die zeker in deze economisch slechte tijd extra negatieve gevolgen heeft voor bedrijven in de infrasector. Temeer, daar de Risicoregeling GWW, die op elk bestek van toepassing zou moeten zijn, door opdrachtgevers bijna overal wordt uitgesloten.

Extra lasten zet concurrentiepositie extra onder druk
De lastenverzwaring zet de concurrentiepositie van ondernemers in de infra- en bouwsector die al onder druk staat nog verder onder druk. Rode diesel wordt ondermeer gebruikt voor het aandrijven van grondverzet- en wegenbouwmachines. De afschaffing van het accijnsvoordeel betekent een prijsverhoging van 1 tot 6 euro per uur. Bijvoorbeeld voor een 45 tons hydraulische graafmachine is dit op jaarbasis 10.000 euro; een prijsverhoging op het uurtarief van 4,5%. Voor een 22 tons machine betekent dit op jaarbasis 3.500 euro; een prijsverhoging op het uurtarief van 3%.

Doorbelasten verhoogde prijs moeilijk en ongelijkheid in Europa

Gezien het feit dat opdrachtgevers (veelal overheden in de infrasector) in bestekken momenteel bijna altijd de Risicoregeling GWW uitsluiten, is het voor mkb-ondernemers in de infrasector onmogelijk deze prijsverhogingen door te berekenen zodat zij met de extra kosten blijven zitten. De overheid verhoogt dus aan de ene kant de accijns en sluit aan de andere kant uit dat ondernemers deze verhoogde prijs kunnen doorberekenen aan hun opdrachtgevers. Dit kan niet de bedoeling zijn van de regeling.

Bijkomend verschijnsel is nog eens dat in Belgiƫ wel het accijnsvoordeel blijft bestaan, waardoor je binnen Europa ongelijke regels creƫert, die in Nederland in ieder geval nadelig uitwerken voor de concurrentiepositie. MKB INFRA gaat er dan ook van uit dat de Tweede Kamer morgen linksom of rechtsom het extra negatieve effect voor mkb-ondernemers in de infrasector wegneemt.