MKB-Infrabedrijven moeten in de toekomst kunnen worden gefaciliteerd combinaties te vormen bij hele grote of complexe werken. En niet achteraf tot de orde en ‘erger’ worden geroepen door de NMa voor monopolistisch gedrag. Dit zei MKB INFRA-voorzitter Daan Stuit tijdens de voorjaarsledenvergadering van MKB INFRA in Baarn.

Angst voor monopolies van mkb-bedrijven is ridicuul
Op dit moment moeten bedrijven via een self-assessment  toetsen of ze niet in strijd handelen met de Mededingingswet. De NMa controleert achteraf. Omdat die vooraftoets juridisch niet waterdicht is, ontstaat een soort Russische roulette. Angst voor monopolies van mkb-bedrijven is volstrekt ridicuul, aldus Stuit.

sfeerbeeld

Combinatietoets moet verdwijnen
“Mkb-bedrijven staan juist synoniem voor concurrentie! Het mkb is de concurrentie- en mededingingswaakhond in hoogsteigen persoon. Gratis en voor niks! NMa zou ook MKB kunnen heten; dus lijkt het me niet meer dan logisch die gewraakte toets voor ons type bedrijven zo snel mogelijk aan de wilgen te hangen.” Volgens de MKB INFRA-voorzitter moet het mogelijk zijn dat bij grote of complexe werken mkb-bedrijven combinaties vormen, waarbij hij doelt op bedrijven die elkaar aanvullen in capaciteit, kennis en kunde.

Aanbestedingspraktijk monitoren
Om opdrachtgevers te doordringen van de grote economische,  kostentechnische, maatschappelijke en bovenal kwaliteitsrijke voordelen van het inschakelen van kleine en middelgrote gww-bedrijven, gaat MKB INFRA de aanbestedingspraktijk -volgens de nieuwe wet- monitoren. Van de mythe dat mkb-bedrijven niet geschikt zijn om grotere projecten uit te voeren, wordt de MKB INFRA-voorzitter doodziek. “Het is als MKB INFRA onze verantwoordelijkheid dat breed uit te dragen naar die opdrachtgevers die nog megalomaan denken en handelen. Daarom gaat MKB INFRA ook fysiek de boer op. Marktconsultaties zijn daarin een hoeksteen. Vroeger haakten we aan, nu organiseren we zelf.”

sfeerbeeld volle zaal

Pro-actief opdrachtgevers tegemoet
Meer oog voor de noden van de opdrachtgever en daar pro-actief mee aan de slag gaan, is volgens Stuit het devies. “Het lijkt zo simpel, maar dat is het niet. Een goede relatie met de Directeur Openbare Werken of Inkoop is geen garantie meer voor opdrachten. Dat type Directeur, is een uitstervend ras en door toedoen van bezuinigingen, en een groeiend legertje van eisen van milieu-, duurzaamheid- en bouwtechnische aard, is het aantal “beslissers en toezichthouders”, formele en informele, flink gegroeid.”

Oog en oor voor maatschappelijke werkelijkheid
“De maatschappelijke werkelijkheid is een veel complexere en die zullen de ondernemers donders goed moeten doorgronden. De echte gww-ondernemer van de komende jaren is de man of vrouw die oog en oor heeft voor wat zich binnen een gemeenschap afspeelt en die met goede voorstellen komt om vragen en wensen in concrete oplossingen te vertalen. Maatschappelijk en politiek engagement zijn daarbij van essentieel belang. MKB INFRA zal de ondernemers hierbij een handje helpen door marktconsultaties te organiseren en opleidingen op te zetten voor kaderpersoneel die met die veel complexere opdrachtgeverswereld moet communiceren.

Download hier de pdf inleiding van de voorzitter van MKB INFRA