logo bouw nou opOnder het motto ‘Bouw nou op!’ roept een aantal organisaties van werknemers en werkgevers in de bouw, waaronder de Aannemersfederatie het kabinet op om per direct met een investeringsimpuls voor de bouwsector te komen. Dit gebeurt aan de hand van een open brief die 20 juni met een ludieke actie in Den Haag wordt aangeboden aan regering en parlement.
Minister Blok voor Wonen neemt de brief namens de regering in ontvangst.

Bouwcrisis gaat ruim 100.000 medewerkers treffen
De ellende in de bouw is nog nooit zo groot geweest. Dagelijks sluiten zeven bouwbedrijven noodgedwongen hun deuren en verliezen 125 medewerkers hun baan. Inmiddels zijn al 75.000 bouwvakkers hun baan kwijt. En dat aantal gaat in 2014 versneld naar 110.000. De bouwcrisis treft helaas ook andere beroepen in het hart, zoals installatiebedrijven, stukadoors, notarissen en personeel bij meubel- en keukenzaken. “Zelfs de hovenier, de bibliothecaresse of de vuilnisman die op het oog niets met de bouw te maken hebben, kunnen zo maar hun baan kwijtraken omdat gemeenten door de bouwcrisis minder te besteden hebben en moeten bezuinigen. Eén op de vier werklozen is inmiddels dan ook bouw-gerelateerd”.

Actie gewenst van kabinet
Met ‘Bouw nou op!’ roepen samenwerkende partijen het kabinet op om snel actie te ondernemen. “Elke maand langer wachten is er één teveel. Volgend jaar dreigt Nederland zelfs minder woningen te bouwen dan in de (crisis)jaren dertig van de vorige eeuw. Drie maatregelen die de overheid in feite niets hoeven te kosten zijn al voldoende om dit te veranderen. De eerste maatregel is het verlagen van de btw naar 6 procent voor de gehele woningbouw, dus niet alleen voor renovaties en verbouwingen maar ook voor woningnieuwbouw. Verder pleiten de organisaties ervoor dat woningcorporaties en andere verhuurders weer de mogelijkheid krijgen om te investeren in woningbouw. Ten slotte is het belangrijk dat de banken hun problemen niet eenzijdig afwentelen op de bouwondernemers en hun klanten, waardoor onnodig veel kansrijke plannen bij voorbaat stranden.

Onorthodoxe actie
Dat het de organisaties ernst is, blijkt wel uit het feit dat voor een zeer onorthodoxe benadering is gekozen. Aan de hand van bepaald niet zachtzinnige advertenties in de landelijke dagbladen en dito radiocommercials wordt het publiek bewust gemaakt van wat de crisis in de bouw betekent. Allereerst voor de bedrijven en de mensen in deze sector, maar daarnaast ook voor de rest van de economie. Of zoals één van de deelnemers zei: ”Hoe vaak hebben we geen argumenten uitgewisseld, brieven geschreven, gesprekken gevoerd, samen en met anderen, maar als Den Haag gewoon niet wil horen, dan is het kennelijk tijd voor een andere route. Normaal gesproken zijn bouwers en bouwvakkers niet zo van de actie. Maar er is nu echt wat aan de hand in dit land.” De bewustwordingscampagne wordt ondersteund door de website www.bouwnouop.nl. Op deze site kan iedereen die dat wil zijn of haar steun geven. De digitale handtekeningen worden later dit jaar aan het kabinet overhandigd.

‘Bouw nou op!’ is een initiatief van:

• Aedes, Vereniging van woningcorporaties
  • AFNL, Aannemersfederatie Nederland Bouw & Infra
  • BFBN Betonproducten
  • CNV Vakmensen
  • FNV Bouw
  • KNB-Bouwkeramiek
  • NOA, Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven
  • NVB Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers
  • NVTB, Nederlands Verbond Toelevering Bouw
  • OnderhoudNL
  • Woningborg

Met ondersteuning van aannemers, architecten, corporaties, projectontwikkelaars, transportsector, binnenvaartschippers, timmerindustrie, de metaal, detaillisten, keuken- en meubelbranche en vele anderen.

Download hier de brief aan Kabinet en Parlement

Klik hier om naar de site www.bouwnouop.nl te gaan.

20 juni 2013