MKB INFRA ondernemers hebben te maken met ontsporingen in het betalingsgedrag waarbij termijnen van 90 tot 120 dagen geen uitzondering zijn. En veelal bereiken dit soort mededelingen mkb-aannemers per ultimatum, zonder dat sprake is van overleg, laat staan overeenstemming.  Ook wordt daarbij soms een even creatief als verwerpelijk arsenaal aan argumenten gehanteerd om onder wettelijke betalingstermijnen uit te komen. Op de laatste dag van de betalingstermijn blijkt er opeens iets niet te kloppen in een factuur van twee maanden eerder. Zo betoogt MKB INFRA-voorzitter Stuit tijdens een hoorzitting van de Tweede Kamercommissie Economische Zaken. Ook AFNL-voorzitter Klein Poelhuis leverde aan deze hoorzitting een bijdrage.

Overheidsopdrachtgevers grootste laatbetaler voor mkb-aannemers
MKB INFRA-aannemers hebben echter de meeste last van overheidsopdrachtgevers die het niet zo nauw nemen met betalingstermijnen. Maar liefst vier op de tien mkb-infrabedrijven kampt daarmee. Dus, als de Tweede Kamer toch iets gaat doen aan het business-to-business betalingsverkeer, dan graag ook het betalingsgedrag van de overheid meenemen, aldus Stuit. Op dit vlak geeft MKB INFRA aan dat er met betrekkelijk weinig moeite op korte termijn al e.e.a. kan worden doorgevoerd. Eén daarvan is het direct betalen van rekeningen, of anders gezegd het drastisch inkorten van betalingstermijnen. Facturen hebben de neiging van hand tot hand te gaan en dus veel langer onderweg te zijn dan nodig is, dit moet afgelopen zijn. Daarnaast onderschrijft MKB INFRA, evenals de AFNL, het invoeren van een wettelijke boeterente bij het overschrijden van de betalingstermijn.

11 juni 2015

Download hier de pdf bijdrage van de MKB INFRA voorzitter aan de hoorzitting (266 KB)
Download hier het pdf manifest (159 KB) , behorend bij de bijdrage van MKB INFRA
Link naar site Aannemersfederatie: AFNL: helft mkb-aannemers kampt met te late betalingen