Het Advies Centrum Aanbestedingen Grond-, Weg- en Waterbouw (ACA GWW) is vorig jaar ruim tweehonderd keer benaderd voor advies. Veel vragen die ACA GWW ontving, hadden betrekking op het gebrek aan transparantie in de aanbestedingsprocedure en op disproportionele eisen. Ook actuele thema’s zoals duurzaamheid kwamen ter sprake. Dat blijkt uit het Jaarbericht 2010, dat onlangs is verschenen. In de meeste gevallen kwamen de vragen van infra- en groenbedrijven, maar ook aanbestedende diensten stelden vragen aan ACA GWW.

Inschrijvers blijken nog altijd op veel onduidelijkheden te stuiten in het aanbestedingsproces. Een voorbeeld: “Er zijn nog steeds opdrachtgevers die om onduidelijke redenen niet de gehele uitslag van een aanbesteding bekend maken”, aldus bestuursvoorzitter Daan Stuit in het jaarbericht. “Voor ondernemers is dat erg belangrijk om hun prijstechnische positie ten opzichte van de markt te kunnen bepalen. Bovendien bevordert die kennis de concurrentie, wat weer een voordeel is voor de opdrachtgever.”
Vragen over proportionaliteit van de geschiktheidseisen zijn het afgelopen jaar regelmatig gesteld aan de ACA GWW helpdesk, evenals vragen over de stapeling van eisen. Tegenstrijdigheden in de besteksinformatie kwam eveneens regelmatig aan de orde, evenals een onevenwichtige verdeling van de risico’s.

Duurzaamheid en certificaten
Uit de vraagstelling kwamen ook actuele thema’s zoals duurzaamheid naar voren. Voor veel overheden en ondernemers in de groensector en infrastructuur is duurzaamheid een relatief nieuw onderwerp om in aanbestedingen mee te nemen. Zo krijgen bedrijven te maken met social returnbepalingen en eisen met betrekking tot milieuzorgsystemen. De invulling blijkt divers. ACA GWW vindt dat de eisen transparant moeten zijn, niet discriminerend, en vooral ook proportioneel. In dit verband zijn het afgelopen jaar vragen over aanbestedingen met eisen als ISO 14001, VCA** en FSC CoC de revue gepasseerd. Daarbij is ondermeer getoetst of aan vorengenoemde voorwaarden werd voldaan.

Wetgeving
Veel vragen gingen over aanbestedingen van gemeenten. Dat is niet zo verwonderlijk, aangezien werk in de GWW-sector vooral op gemeentelijk niveau wordt aanbesteed. Deze werken liggen bovendien voor het grootste deel onder de Europese drempel. Daar ontbreekt op dit moment helaas uniformiteit in toepassing van de regels, hetgeen tot de nodige onduidelijkheden blijft leiden.

Over AdviesCentrum Aanbesteden GWW
Het AdviesCentrum Aanbestedingen Grond-, Weg- en Waterbouw (ACA GWW) vervult een vraagbaak- en adviesfunctie voor aanbesteders, (potentiële) inschrijvers en andere relevante partijen in het aanbestedingsproces op basis van onpartijdigheid. Het centrum controleert de correcte toepassing van bestaande aanbestedingswet- en regelgeving met bijbehorende besteksystematiek, waar onder RAW, tijdens de aanbestedingsfase. Zo nodig onderneemt het actie richting aanbestedende diensten met als doel onjuiste toepassingen te corrigeren, dan wel afwijkingen in de toekomst te voorkomen. Daarnaast geeft ACA GWW voorlichting over belangrijke aspecten van het aanbestedingsproces. Zo zijn de medewerkers en bestuurders regelmatig actief tijdens landelijke en regionale congressen en bijeenkomsten.