Login

Zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers worstelen met de veranderingen als gevolg van de nieuwe Aanbestedingswet en de juiste implementatie binnen de organisatie. Opdrachtgevers hebben massaal drempelbedragen verhoogd, met name bij meervoudig onderhandse aanbestedingen. Het circuit van onderhands aanbesteden is groter geworden, waardoor aanbestedingskosten doorgaans dalen en aannemers mee profiteren, behalve als zij niet in dit onderhandse circuit voorkomen. Dit zijn een paar resultaten uit het eerste onderzoek naar de effecten van de nieuwe Aanbestedingswet, dat USP Marketing Consultancy in opdracht van MKB INFRA heeft gedaan onder opdrachtgevers en opdrachtnemers. De eerste Aanbestedingsmonitor wordt vandaag tijdens de Ledenvergadering van MKB INFRA in Gorinchem overhandigd aan Tweede Kamerlid Carola Schouten.

Opdrachtgevers en opdrachtnemers verdeeld over kansen EMVI
In minder dan de helft van de onderhandse aanbestedingen wordt op basis van EMVI (Economisch Meest Voordelige Inschrijving) gegund. Maar bij meer dan de helft van de EMVI’s heeft de winnaar alsnog de laagste prijs. Over het wel of niet verkrijgen van betere kansen/projectresultaten door EMVI zijn zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers zeer verdeeld. Ook blijkt uit het onderzoek dat veel opdrachtgevers en opdrachtnemers onvoldoende tijd en capaciteit hebben voor alleen EMVI-aanbestedingen; dit blijkt tevens de groep die de voorkeur geeft aan aanbestedingen op laagste prijs. Overigens beoordelen lang niet alle opdrachtgevers eerst de kwaliteit, waarna zij de prijs openbaar bekend maken. Opdrachtnemers beoordelen de rijksoverheid het beste op EMVI-aspecten; gemeenten blijken de meeste moeite met EMVI te hebben. Waarbij moet worden aangetekend dat er grote verschillen van opdrachtgever tot opdrachtgever zijn en er onder alle type opdrachtgevers zowel hoge scores als onvoldoendes zijn.

Clusteren licht afgenomen
Clusteren van gelijksoortige en verschillende disciplines is volgens opdrachtgevers het afgelopen jaar licht afgenomen. Een kwart van de opdrachtnemers ziet nog onnodige clustering, waarbij waterschappen en rijksoverheid het hoogst scoren. Een vijfde van de opdrachtnemers heeft wel gezien dat opdrachtgevers minder specifieke en minder hoge eisen stelt; dit beeld wordt door opdrachtgevers bevestigd. Ruim de helft van de opdrachtnemers ziet nog steeds aanbestedingen die ze wel hadden kunnen maken, maar waarvoor zij niet in aanmerking kwamen door de hoge eisen.

Twee kampen bij  zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers
In de algemene beoordeling van de nieuwe Aanbestedingswet zijn zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers verdeeld. Voor bijna 40% van de opdrachtnemers en ruim 40% van de opdrachtgevers heeft de aanbestedingswet geleid tot meer uniformiteit in aanbestedingsprocedures. 31% van de opdrachtnemers en 26% van de opdrachtgevers geeft aan eerlijkere concurrentie als effect van de Aanbestedingswet te ervaren. Minder administratieve lasten en eenvoudigere klachtafhandeling wordt nauwelijks als effect van de nieuwe wet gezien.
Onder opdrachtgevers en opdrachtnemers zijn duidelijk twee kampen te onderscheiden; positief ten aanzien van EMVI en de beoordeling van de Aanbestedingswet en negatief. Opdrachtnemers die doorgaans veel voor gemeenten werken zijn doorgaans negatief.

 

Lees de volledige  pdf Rapportage Monitor aanbestedingen 2013

 

MKB INFRA behartigt de belangen van kleine en middelgrote aannemingsbedrijven werkzaam in de grond- en waterbouw, wegenbouw, civiele techniek, cultuurtechniek, bronbemaling, kunstwerken en geleidings- en markeerwerken. Korte lijnen binnen de vereniging zorgen voor uw rechtstreekse invloed.  

De Smalle Zijde 20a
3903 LP Veenendaal

Postbus 1085
3900 BB Veenendaal

0318 - 54 49 05