De Handreiking Tenderkostenvergoeding, opgesteld door Beter Aanbesteden – Regioteam Noord-West, is de volgende grote stap die gezet wordt richting betere aanbestedingen. “Wij zijn er heel trots op”, zegt Philip van Nieuwenhuizen, voorzitter van de brancheorganisatie MKB INFRA. De Handreiking geeft handvatten voor de vergoeding van tenderkosten. Daar gaan zowel aanbesteders als ondernemers voordeel van hebben. “Het is een mooie handreiking. Ook voor CUMELA Nederland”, zegt Eric van Doorn, van het sectiebestuur Grondverzet en Cultuurtechniek.

Uniek overleg
De Handreiking Tenderkostenvergoeding is het resultaat van een uniek overleg tussen opdrachtgevers, inkoopadviseurs en ondernemers. Juist daarom zijn MKB INFRA en CUMELA Nederland trots op het resultaat. Via de Handreiking komt er meer duidelijkheid over de compensatie van de kosten gemaakt om mee te doen aan een tender. Ook wordt er antwoord gegeven op de vraag wanneer er wel of geen compensatie betaald moet worden.

“In 2014 zijn we begonnen met praten over dit onderwerp. In 2015 resulteerde dat in de, door MKB INFRA opgestelde, tabel tenderkosten”, zegt Van Nieuwenhuizen. Nu is die tabel en het bijbehorende toepassingskader onderdeel geworden van de Handreiking. CUMELA Nederland heeft zich ook geconformeerd aan de vergoedingstabel.

Compensatie tenderkosten

Duidelijkheid over een compensatie van tenderkosten is zowel voor ondernemers als aanbesteders noodzakelijk. ‘'Een betrouwbare calculatie en een goed plan van aanpak kosten soms duizenden euro’s”, stelt Nico Willemsen, secretaris Grondverzet en Cultuurtechniek bij CUMELA Nederland. Als gevolg daarvan doen kleinere bedrijven steeds vaker niet mee aan een tender. Iets wat ten koste gaat van de concurrentie. Van Doorn zegt dat duidelijkheid over een compensatie er ook aan gaat bijdragen dat de kwaliteit van inschrijvingen omhoog gaat.

Implementatie van de Handreiking

“Nu moet het breed toegepast gaan worden”, zegt Van Nieuwenhuizen. “Het is een genuanceerde en samenhangende handreiking”. Mede omdat de opdrachtgevers zelf bijgedragen hebben aan de samenstelling van de adviezen hopen, zowel MKB INFRA als CUMELA Nederland, dat dit door de aanbesteders opgepakt gaat worden.

Bekijk hier het document  pdf Handreiking Tenderkostenvergoeding, oktober 2018 (124 KB)