Regen hield het gezelschap op 27 mei in Mijdrecht niet binnen. Vertegenwoordigers van Bouwend Nederland, Rijkswaterstaat Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland kwamen bij elkaar voor een ‘Safety Walk’ langs de A2 bij Abcoude. Het gezamenlijke doel is veiliger werken op de vluchtstrook. Na een update op het kantoor van freesbedrijf @Freesmij volgde een demonstratie van de gewenste aanpak: het tijdelijk afsluiten van de rechterrijstrook om veilig op de vluchtstrook te werken (kijk hier voor een korte impressie)
Na talloze incidenten, waarbij leden van de genoemde organisaties betrokken waren, heeft een kleine werkgroep, waarin @Bart Welvaarts van ons lid @DeJong Zuurmond en onze voorzitter @Philip van Nieuwenhuizen zitting hebben, geconstateerd dat het zo niet langer kan en aan de bel getrokken bij @Rijkswaterstaat met de boodschap: “Als het niet veilig kan, dan doen we het niet meer”. Hierop heeft Rijkswaterstaat direct maatregelen genomen, die ook meteen konden worden doorgevoerd en zijn we in gesprek gegaan over het vervolg en over de ambitie om uiterlijk 1 januari 2027 zover te zijn, dat bestaande richtlijnen zijn aangepast, werk anders wordt ingericht en waar mogelijk het gevaarlijke werk zelfs helemaal wordt uitgebannen.
Deze bijeenkomst stond in het teken van voortgang en doorpakken. Dat dit nog steeds urgent is, blijkt uit de 44 aanrijdingen met werkvoertuigen de afgelopen acht maanden. Bij deze incidenten waren bijvoorbeeld veeg- en pijlwagens van onze leden en WIS-voertuigen van Rijkswaterstaat betrokken. De impact van zulke incidenten is groot: voor medewerkers en weggebruikers.
Martin Wijnen, directeur-generaal bij Rijkswaterstaat, benadrukte het belang van tempo maken: “De infrastructuur is de ruggengraat van onze economie. De vervanging en renovatieopgave is enorm. Zoveel projecten vragen oog voor doorstroming. Maar dat moet wel veilig. We moeten keuzes durven maken en zorgen dat die in de praktijk landen.”Ook Arno Visser, voorzitter van Bouwend Nederland, onderstreepte het gezamenlijke belang: “Iedereen moet na een werkdag veilig naar huis kunnen. Wegwerkers én weggebruikers. Dat vraagt niet alleen om innovatie, maar ook om gedragsverandering. Daar zijn we allemaal verantwoordelijk voor.”
MKB INFRA voorzitter Philip van Nieuwenhuizen was verheugd over het engagement van alle betrokken partijen om de volledige achterbannen – van weginspecteurs en regionale directies tot wegwerkers, bermenmaaiers en directeuren – te doordringen van de noodzaak dat je er met maatregelen alleen niet bent, maar dat er een ook gedragsverandering moet komen. “Helaas zijn we er daarmee ook dan nog niet,” aldus Van Nieuwenhuizen, ”want ook de weggebruikers zullen hun gedrag en rijstijl moeten aanpassen. Het is toch niet te verkroppen dat juist de wegwerkers, die zorgen voor schone en veilige wegen, slachtoffer worden van weggebruikers die alle signalen negeren omdat ze haast hebben, appen, eten of onder invloed zijn.”
Tijdens de bijeenkomst kwamen diverse innovatie aan bod. Van digitale zwaailichten tot een ‘spijkermat’ die ervoor zorgt dat automobilisten die een rood kruis negeren effectief en veilig tot stilstand worden gebracht. Er is brede bereidheid om ideeën snel te testen in pilots, maar daarvoor is wel ruimte en rugdekking vanuit politiek, beleid en opdrachtgevers nodig.